Leta i den här bloggen

måndag 15 oktober 2012

Täckbåge eller täckstol


När jag var liten fascinerades jag av mammas lapptäcken. Hon var sömmerska och det blev många tygbitar över. Jag sydde också lapptäcken till min docka och andras av de små tygbitar från provkataloger som kasserats. När övertyget var sytt kom Tant Judith från grannbyn och mamma och hon "stoppade" täcket på en täckstol eller täckbåge.Pappa gjorde en minitäckstol åt mig. Tyvärr finns den inte kvar men efter att skissat en minnesbild av den så gjorde min son Stefan en "mini" åt mig. Jag kanske inte "quiltar " numera men man kan ju använda den till sybåge och fixera fransarna med halv hålsöm till fransservetterna vi vävt i vävstugan. Tack Stefan. Kan också tilläggas att minitäckstolen är av material som återanvänts. Valsarnaär av åror och kugghjulen är kvar sedan barnens farfar gjorde bordsvävstolar. Stativet är från en sänggavel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar